
17 lis Pripremite se na vrijeme za sezonu grijanja
S prvim hladnim danima početkom listopada, sezona grijanja je započela. Distributeri toplinske energije pustili su grijanje kućanstvima i gospodarskim subjektima priključenim na toplinsku mrežu. No, za sve one koji nisu priključeni na javnu toplinsku mrežu, priprema za grijanje počinje kontrolom dimnjaka. Pregled i održavanje dimnjaka igra ključnu ulogu u sigurnosti korisnika. O situaciji na terenu razgovarali smo sa Stjepanom Crljenom, zamjenikom pročelnika Sekcije dimnjačara pri Udruženju obrtnika grada Zagreba.
Kako temperature padaju, povećava se potražnja za uslugama dimnjačara.
– Znate kako je, svi čekaju rujan i listopad da nas nazovu. Svi hoće u isto vrijeme obaviti pregled dimnjaka, ali to je nemoguće,“ kaže Crljen.
Prema njegovim riječima, pregled dimnjaka za obiteljsku kuću traje od pola sata do sat vremena, dok je za višestambene zgrade potrebno znatno više vremena. Ovakva sezonska preopterećenost uzrokuje kašnjenja i poteškoće u organizaciji poslova. Crljen savjetuje vlasnicima i suvlasnicima da planiraju preglede tijekom toplijih mjeseci, krajem proljeća ili ljeti, kada nema gužve.
– Tada možemo sve obaviti bez žurbe i osigurati da su dimnjaci spremni za sezonu grijanja – ističe naš sugovornik.
Ovakav pristup ne samo da olakšava rad dimnjačarima, već i povećava sigurnost korisnika, jer se potencijalni problemi otkrivaju na vrijeme.
Posljedice potresa: Dodatni izazovi za zagrebačke dimnjačare
Zagrebački dimnjačari suočavaju se s dodatnim izazovima, koji su posljedica potresa koji je pogodio naš grad 2020. godine.
– Mi se još uvijek bavimo konstrukcijskom obnovom zgrada, gdje smo angažirani na analizi stanja dimnjaka. Taj dio nam uzima puno vremena i to nam je dodatni posao uz onaj standardni – kaže Crljen.
Potres je oštetio brojne dimnjake, posebice u starijim zgradama, što zahtijeva detaljne preglede i često složene popravke. Ovo dodatno opterećenje smanjuje dostupnost dimnjačara za redovite preglede, što dodatno naglašava važnost pravovremenog planiranja.
Odgovornost vlasnika: Dimnjak kao potencijalna opasnost
Briga o stanju i ispravnosti dimnjaka odgovornost je vlasnika kuća i suvlasnika višestambenih zgrada. Nažalost, mnogi zanemaruju ovu obvezu, često iz neznanja ili nedostatka vremena.
– Ljudi su ponekad neodgovorni. Neodržavani dimnjak lako može dovesti do katastrofe – upozorava Crljen.
On ističe dva glavna rizika: požar dimnjaka i trovanje ugljičnim monoksidom. Požar dimnjaka može nastati zbog nakupljanja čađi i drugih naslaga koje se mogu zapaliti tijekom korištenja grijanja. Takav požar može se brzo proširiti i ugroziti cijeli dom. Još opasniji je ugljični monoksid, poznat kao „tihi ubojica“ jer je bezbojan, bez mirisa i smrtonosan. Ako dimnjak nije pravilno očišćen ili je začepljen, dimni plinovi, uključujući ugljični monoksid, mogu se vratiti u prostor, što može dovesti do tragičnih posljedica.
– Ne znate što je gore, da vam izgori kuća ili da se ugušite ugljičnim monoksidom. Vrlo lako se može dogoditi tragedija, a onda je kasno – zaključuje Crljen.
Servisiranje plinskih uređaja: Prevencija je ključ
Osim dimnjaka, važno je redovito održavati plinske uređaje, poput bojlera. Nenad Kuzman, majstor plinoserviser, savjetuje godišnji pregled bojlera i temeljiti servis svake dvije godine. Kako kaže, servis uključuje čišćenje dijela za grijanje sanitarne vode, gdje se nakuplja kamenac, a moguće ga je očistiti jedino kemijskim putem. Uz to, potrebno je očistiti i plamenik od prašine, kako bi se omogućilo pravilno sagorijevanje plina, odnosno izbjeglo stvaranje ugljičnog monoksida.
Plinoserviser upozorio je sve one koji su prije sezone grijanja mijenjali prozore, vrata ili imali energetsku obnovu da obavezno pozovu majstora, kako bi on provjerio postoje li potrebni preduvjeti za siguran rad bojlera.
– Atmosferski bojleri uzimaju zrak iz prostorije, a smanjen dotok zraka nakon obnove može uzrokovati povrat ugljičnog monoksida. Riječ je o „tihom ubojici“. On paralizira i ubija žrtvu, a da ona tog nije niti svjesna. Stariji objekti projektirani su uz pretpostavku većeg dotoka zraka kroz porozne prozore i zidove, što se mijenja nakon energetske obnove – objasnio je naš sugovornik.
Kuzman savjetuje izbjegavanje ventilatora u kupaonicama s atmosferskim bojlerima te otvaranje prozora ako se koristi kuhinjska napa.
Paušalni ugovori i priprema
Majstor preporučuje sklapanje paušalnih ugovora s ovlaštenim servisima, koji osiguravaju redovito održavanje i brzu dostupnost.
– Ljudi znaju biti nezadovoljni kad nazovu servis, a onda dobiju informaciju kako na uslugu moraju čekati mjesec dana. Pametno bi bilo već u proljeće ili ljeto servisirati svoje uređaje, jer sada je velika gužva i teško je doći na red – zaključio je Kuzman.
Praktični savjeti za sigurnost
Kako bi osigurali sigurnu sezonu grijanja poduzmite sljedeće korake:
- planirajte preglede unaprijed: dimnjačare i plinoservisere kontaktirajte tijekom toplijih mjeseci kako biste izbjegli gužve.
- redovito održavanje: čistite dimnjake jednom godišnje, a bojlere servisirajte svake dvije godine.
- provjera nakon energetske obnove: pozovite majstora da provjeri dotok zraka za atmosferske bojlere kako biste spriječili opasnost od ugljičnog monoksida.
- ugradite detektor ugljičnog monoksida: ovi uređaji pružaju dodatnu sigurnost upozoravajući na prisutnost opasnih plinova.
- sklopite paušalni ugovor s plinoserviserom: osigurajte redovito održavanje i brzu dostupnost usluga.
Sorry, the comment form is closed at this time.